Biotin (ili vitamin B7 ili vitamin H) je vitamin kojeg često imenujemo i vitamin ljepote. U tijelo ga je potrebno unositi s hranom, nešto ga proizvedu i bakterije u našim crijevima. Biotin je potreban za metabolizam masnoća, bjelančevina i ugljikohidrata.

Zdravstvene tvrdnje za biotin

EFSA biotin(Europska agencija za sigurnost hrane) je za biotin odobrila korištenje sljedećih zdravstvenih tvrdnji:

1.    doprinosi očuvanju zdrave kose

2.    doprinosi očuvanju zdrave kože

3.    doprinosi očuvanju zdrave sluznice

4.    doprinosi opuštanju energije kod metabolizma

5.    doprinosi djelovanju živčanog sustava

6.    doprinosi k metabolizmu makronutrijenti

7.    doprinosi normalnom psihološkom djelovanju

Ne jedite sirove bjelanjke

Ako neko vrijeme jedemo sirova jaja, prije svega bjelanjak može doći do manjka biotina. Sirovi bjelanjak sadrži enzim avidin koji veže biotin kojeg tijelo ne može iskoristiti. Zbog toga jedite pečena ili kuhana jaja. Avidin je nestabilan i grijanjem se njegova aktivnost uništi. Kada se na većoj temperaturi obradi bjelančevina nema više opasnosti da bi biotin reagirao s avidinom. Ako duže vrijeme jedemo sirova jaja, prije svega bjelanjak, doći će do manjka biotina.

Manjak i predoziranje biotina

Manjak biotina je rijetka pojava ali ipak se pojavi. Problemi zbog manjka biotina mogu nastati kod ljudi koji zbog genskih nepravilnosti manjka enzima biotinidaze. To može dovesti do problema tolerancije glukoze, mentalnih odnosno duševnih problema, ljudi s manjkom biotinidaze su preosjetljivi na dodir, često osjećaju utrnulost, skloni su kožnim bolestima i povrjedama, anoreksiji, mučnini, često imaju osjećaj da imaju suhe oči, slab imunološki sustav, prekomjerno ispadanje kose i ćelavost.

Ostali mogući uzroci manjka biotina

1.    trudnoća i dojenje (zbog toga ženama nakon poroda prekomjerno ispada kosa)

2.    alkohol i intravenozne droge

3.    izotretinoin (često se upotrebljava kod liječenja akni, učinkovit je i protiv bora)

4.    anoreksija i bulimija

5.    profesionalno bavljenje sportom

6.    antibiotici

7.    hemodijaliza

8.    pušenje

Primjeri predoziranja odnosno trovanja s biotinom nisu poznati, preporučeni dnevni unos za odraslu osobu iznosi 50 µg.

Znakovi manjka biotina

1.    ispadanje kose

2.    zbunjenost i problemi s pamćenjem

3.    bolovi u mišićima

4.    slabost i grčevi u trbuhu

5.    ekcemi na koži, najčešće oko nosa i usta

6.    seboroični dermatitis kod beba

Stabilnost biotina

Biotin nije osjetljiv na svjetlo, toplinu i zrak, zato kod čuvanja i pripremi hrane ne dolazi do velikih gubitaka.

U kojoj hrani je biotina najviše?

žumanjakŽumanjak sadrži čak 60 µg biotina na 100 g, što je 120 % preporučenog dnevnog unosa za prosječnu odraslu osobu.
Bitno je spomenuti da su veće količine biotina u soji, zobenim pahuljicama, cvjetači, špinatu, rajčici, pivskom kvascu, šampinjonima, svinjskoj jetri, lososu, nekim oraščićima i u sjemenkama.